Menu Zamknij
fot. Jan Zegalski

Krzysztof Jakowicz

Wybitny polski skrzypek, szczególnie ceniony przez Witolda Lutosławskiego, któremu wielki kompozytor powierzył polskie wykonanie wszystkich swoich utworów skrzypcowych (Łańcuch II, Partita w wersji z orkiestrą, Subito). Na zaproszenie Mistrza, wykonywał dzieła kompozytora pod jego batutą w ważnych centrach muzycznych świata.

Artysta ukończył z odznaczeniem studia wiolinistyczne pod kierunkiem takich Mistrzów jak: Tadeusz Wroński, Josef Gingold, Eugenia Umińska, Janos Starker, Henryk Szeryng.

Jest wielokrotnie zapraszany do udziału w międzynarodowych festiwalach takich jak Warszawska Jesień, Edinburgh Festival, Berliner Festspiele, London City Festival oraz festiwale w Bregenz i Schleswig-Holstein. Występuje ze sławnymi orkiestrami takimi, jak: English Chamber Orchestra, Wiener Symphoniker, BBC Scottish Orchestra, Orchestre National de France, Filharmonia Narodowa, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Filharmonia w Oslo, Orquesta National de Espana, Polska Orkiestra Kameralna, Orkiestra „Amadeus”.

Współpracuje z wybitnymi dyrygentami (Jiří Bělohlávek, Riccardo Chailly, Leopold Hager, Pinchas Steinberg, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Jerzy Semkow, Antoni Wit, Marek Pijarowski) i pianistami (Krystyna Borucińska, Krzysztof Jabłoński, Waldemar Malicki, Robert Morawski). Przez dwa lata był I skrzypkiem słynnego Kwintetu Warszawskiego. Od kilkunastu lat tworzy duet skrzypcowy ze swoim synem, Jakubem Jakowiczem.

Otrzymał wiele wyróżnień i odznaczeń, m.in. nagrodę ZKP za wykonania muzyki współczesnej (w wielu przypadkach jemu dedykowanych), nagrodę Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Orfeusz” i nagrodę krytyków francuskich „Diapason d’Or” (1989). Nagranie Partity Lutosławskiego zostało uhonorowane Fryderykiem ’96.

Jest emerytowanym profesorem zwyczajnym UMFC w Warszawie oraz visiting professor w Soai University w Osace (Japonia).
Gra na skrzypcach włoskich, podarowanych mu przez jego Mistrza, prof. Tadeusza Wrońskiego.

Wybrane opinie o Artyście:
New York Times – Tytan skrzypiec
Haller Kreisblatt – Polski Menuhin – fascynujące przeżycie
Witold Lutosławski – (…) niezrównane wykonanie Łańcucha 2
Prof. Josef Gingold (o koncertach Mozarta) – Styl, muzykalność, dźwięk – najwyższej próby..

Koncerty Artysty