Menu Zamknij
fot. T. Zydatiss

Tomasz Ritter

„Interpid adventurer” – „Nieustraszony poszukiwacz przygód”. Taki przydomek zyskał Tomasz Ritter w magazynie „International Piano” po jego recitalu w Berlinie wiosną 2019 roku. Odkąd w wieku dziesięciu lat zasiadł w Pradze za fortepianem z czasów Mozarta, jego zainteresowania muzyczne – obok fortepianu współczesnego – rozszerzyły się na muzykę dawną oraz dawne instrumentarium: fortepiany historyczne, klawikordy, klawesyny.

We wrześniu 2018 roku został zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie. „Jego interpretacja jest wyjątkowa, niepowtarzalna” – pisał po konkursie jeden z recenzentów.

Jest też laureatem wielu innych konkursów, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (2011, I nagroda i Rubinowa Szpila Artura Rubinsteina dla osobowości artystycznej). W roku 2018 był nominowany do „Paszportów Polityki” w kategorii „Muzyka Poważna, a w roku następnym – do nagrody “Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii “Odkrycie roku”.

Edukację rozpoczął w rodzinnym Lublinie w Szkole Muzycznej im. K. Lipińskiego u Bożeny Bechty-Krzemińskiej. W 2008 został uczniem Iriny Rumiancewej-Dabrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W tamtym czasie wielkie znaczenie miały dla niego spotkania z Wiktorem Mierżanowem i Tatianą Szebanową. Równolegle zdobywał  doświadczenie z zakresu gry na instrumentach dawnych, współpracując z Petrem Šeflem z Pragi oraz na kursach u Johannesa Sonnleitnera, Urszuli Bartkiewicz (klawesyn), Alexeia Lubimova, Malcolma Bilsona, Andreasa Steiera i Tobiasa Kocha (fortepiano) m.in. w ramach Dni Muzyki Dawnej w Esterháza na Węgrzech, w Royaumont we Francji i w polskich Radziejowicach.

Jego zainteresowania zaprowadziły go na studia na Wydziale Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. P. Czajkowskiego, które w 2019 roku ukończył z wyróżnieniem. Studiował pod kierunkiem Alexeia Lubimova (fortepian i fortepian historyczny), Marii Uspienskiej i Alekseja Szewczenki (klawesyn). Obecnie odbywa studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u Huberta Rutkowskiego (fortepian, fortepian historyczny) oraz Menno van Delfta (klawesyn).

Brał udział w wielu festiwalach muzycznych: Chopin i jego Europa w Warszawie, Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Rubinstein Piano Festival w Łodzi, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Festiwal Braci Wieniawskich w Lublinie, Hudebni Festival Ludwiga van Beethovena w Teplicach (Czechy), Nohant Festival Chopin (Francja), Pianotune Festival w Hasselt i Maasmechelen (Belgia), Dekabrskije wieczera w Moskwie,  Chopin-Festival w Hamburgu, Paderewski Festival w Raleigh (USA). W grudniu 2019 wykonał recital upamiętniający F. Chopina i A. Rubinsteina w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Grał m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonia Varsovia, Orkiestrą XVIII wieku, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Bach Collegium Japan, Orkietrą PR Amadeus,  pod batutą Maasaki Suzuki, Łukasza Borowicza, Agnieszki Duczmal, Jerzego Maksymiuka, Iana Hobsona, Grzegorza Nowaka, Dirka Vermeulena.

Koncerty Artysty